Myynti on kiistatta tärkeimpien joukossa, mutta niin on rahan kotiuttaminenkin

Blogi

Kaikki tuntemani yrittäjät haluavat yrityksen onnistuvan myyntityössä joko hyvin tai erinomaisesti. En tiedä yhtään yrittäjää, joka ei pidä myynnin onnistumista yrityksen tärkeimpien asioiden joukossa. Tai tiesin joskus muutaman, mutta hekin ovat jo oppineet. Ja kantapään kautta…

 

Talenom Blogi: Rahan kotiuttaminen

 

Myynnin eteen yrityksissä tehdään paljon töitä. Niin kuin pitääkin. Onnistuneen myyntityön päätteeksi asiakkaalle päästään lähettämään lasku. Mutta kuinka monesti laskun lähetyksen jälkeiseen aikaan ja rahan kotiuttamiseen riittää enää riittävästi energiaa ja mielenkiintoa? Yrityksellä tahtoo olla muutakin tekemistä ja pitäähän asiakkaan nyt laskut maksaa – hyvänen aika sentäs!

 

TEHOKKAAN KOTIUTTAMISEN KASSAVAIKUTUKSIA: PÄIVITTÄINEN MYYNTILASKUTUS JA -RESKONTRA

Jo kymmenen vuotta sitten tein löydön, että päivittäinen myyntilaskutus ja myyntireskontra nopeuttavat yrityksen myyntisaamisten kiertonopeutta noin 40 %. Yrityksen aikaisempi käytäntö tarkoitti yleensä laskujen laadintaa, tulostusta, kuorittamista ja postittamista kerran viikossa tai kuukaudessa. Myyntireskontraa eli laskujen maksuvalvonta tehtiin monesti kuukausittain tai harvemmin. 

Päivittäinen käytäntö puolestaan merkitsi yrityksille päivittäistä myyntilaskujen lähettämistä ja myyntireskontran hoitamista. Päivittäinen myyntireskontra tarkoitti maksettujen ja maksamattomien laskujen tilanteen tarkistusta sekä tarvittavien muistutus ja perintätoimien tekoa myöhässä oleville laskuille. 

Positiivinen kassatilanteen paraneminen tuli monille yrityksille mieluisana yllätyksenä. Jos yrityksellä oli esimerkiksi 100 000 euroa myyntisaatavia, tästä 40 % eli 40 000 euroa saatiin kotiutettua aikaisemmin kotiin. Toisin sanoen yrityksen kassa parani 40000 eurolla pysyvästi. Näillä yrityksillä myös luottotappioriski pieneni olennaisesti. 

 

TEHOKKAAN KOTIUTTAMISEN KASSAVAIKUTUKSIA: VERKKOLASKUT

Digiaikana yritykset lähettävät yhä suurenevan osan laskuistaan verkkolaskuina. Vastikään tein uuden löydön. Verkkolaskuna lähetetty lasku johtaa puolet harvemmin muistutus tai perintätoimiin, kuin paperilla lähetetty lasku. 

Paperilaskuissa perinnän ja muistutusten osuus oli 15 % verrattuna lähetettyjen laskujen määrään. Verkkolaskuina lähetetyissä laskuissa vastaava luku oli 7,5 %. Aikaisempaa esimerkkiä käyttäen 100 000 eurosta 7,5 % parantaa kassatilannetta 7500 eurolla pysyvästi. Harvoin muistutus tai perintäpaperi on myöskään kovin hyvä mainos asiakkaalle. Hyvä muistaa myös, että saatava vanhetessaan happanee, mikä nostaa luottotappioriskiä. 

 

Alla yhteystiedot siltä varalta, että yrityksesi myyntisaatavien kotiuttamisessa on vielä tehostettavaa.. :)

Lisätietoja:
Otto-Pekka Huhtala
Johtaja, Tilitoimistopalvelut
otto-pekka.huhtala@talenom.fi
040 7038554

Header-kuva

Kirjoittajat

Otto-Pekka Huhtala

Tilitoimistopalveluiden johtaja, KTM

Kirjoittaja Otto-Pekka Huhtala on Talenomin tilitoimistopalveluiden johtaja. Oton ura tilitoimistoalalla on pitkä. Vuodesta 2002 lähtien Otto on ollut mukana lukuisissa taloushallinnon kehityshankkeissa. Hän on ollut sekä näkemässä että tekemässä tilitoimistoalan murrosta rutiinityöstä kohti sähköisiä taloushallinnon prosesseja. Otto on valmistunut Vaasan yliopistosta kauppatieteiden maisteriksi pääaineenaan tuotantotalous.

Blogi Harri Tahkola 01.03.2016
Blogi Antti Aho 30.11.2015
Blogi Harri Tahkola 06.11.2015
Blogi Antti Aho 30.09.2015
Blogi Sakari Jorma 09.09.2015
Blogi Antti Halonen 11.03.2015

Takaisin

Ota yhteyttä

Myynti

0207 525 500

Yksinkertaistettu yhteydenotto