fbpx

Ajankohtaista

Blogi
Anne Kuoksa
14/01/2021

Työsuhdepyörällä kohti kevättä

 

Vuosi 2021 toi tullessaan uudistetun työsuhde-edun työnantajan valikoimiin. Polkupyöräetu nousi varteenotettavana vaihtoehtona muiden luontoisetujen rinnalle. Aiemmin täysin veronalainen etu muuttui verovapaaksi aina 1200 euroon saakka vuodessa. Aikamoinen muutos tapahtui siis vuoden vaihteessa.

 

Millainen etu siis on kyseessä ja mitä asioita työnantajan on hyvä tietää polkupyöräedusta?

Työsuhdepolkupyörä on polkupyörä, jonka hankinnasta vastaa työnantaja.  Tästä edusta pääsee nauttimaan puolestaan työntekijä, joka voi käyttää pyörää kaikkiin työ- sekä vapaa-ajan ajoihin. Pyöräetu koskee myös sähköavusteisia (max 25 km/h ja 250 w) polkupyöriä.

 

Edun voi tarjota joko perimällä pyörän kustannukset bruttopalkasta tai lisätä edun nykyisen palkan päälle. Edun arvo voi toki ylittää tuon 1 200 euroa mutta ylimenevä osio tulee silloin verottaa. Edun arvoksi voi valita myös pienemmän summan, vaihtoehtoja on useita. Muiden luontoisetujen tapaan edun käyttöönotosta päättää työnantaja.

 

 

 

Työsuhdepyörän hankinta?

Työnantaja voi ostaa työsuhdepyörän itse tai sen voi hankkia leasing-sopimuksella. Työsuhde-edun arvo lasketaan näissä kahdessa tapauksessa hieman eri tavalla. Leasingsopimuksella hankitun pyörän edun arvo muodostuu työnantajalle kuukausittain kohdistuva leasingmaksusta sekä työnantajan erikseen maksamista käyttökustannuksista. Kuitenkin niin että leasinglaskulla mahdollisesti olevia toimisto- ja laskutuskuluja ei oteta mukaan. Käyttökustannuksiin laskettavien huolto- ja korjauskustannusten raha-arvo kuukaudessa on 20 euroa.

Jos työnantaja valitsee leasingsopimuksen tekemisen, on huomioida sopimusta tehdessä, miten toimitaan, mikäli työntekijä lopettaa työskentelyn kesken sopimuskauden.

Mikäli työnantaja päätyy ostamaan pyörän itselleen ja tarjoamaan sitä työntekijälleen käyttöön työ- ja vapaa-ajan matkoja varten, muodostuu edun raha-arvoksi kuukaudessa 1/12 osa polkupyörän vuotuisten pääomakustannusten (hankintahinnan osa + pääoman korko + huolto-, korjaus- ja muiden käyttökustannusten) euromäärästä. Huomioitavaa on myös se, että hankintahinnan osa määräytyy jakamalla pyörän kokonaishankintahinta viidellä käyttövuodella.

Pyörän lisäksi työnantaja voi tarjota mukaan pyöräilykypärän, nastarenkaat sekä pyörään kiinnitettävät valot ja lukituksen turvamaan matkantekoa. Pyöräilyyn liittyviä vaatteita tai muita puettavia välineitä, ei kuitenkaan tähän voida ottaa mukaan vaan niiden hankinnasta vastaa halutessaan työntekijä itse.

 

Pyörällä vai bussilla?

Nykyisen hallituksen tavoitteena on lisätä pyöräilyä tulevina vuosina merkittävästi ja saada liikenteen päästöjä vähenemään myös sitä kautta. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi myös työsuhde-etuja muutettiin niin että ne kannustaisivat kulkemaan työmatkat pyöräillen tai käyttämällä julkisia liikennevälineitä. Aiemmin polkupyöräetu verotettiin täydestä arvosta, jolloin se oli sekä työnantajalle että työtekijälle epähoukutteleva vaihtoehto. Nyt tilalle tuli varteen otettava vaihtoehto, joka parhaimmillaan lisää oman henkilökunnan arkiliikuntaa. Voi siis johtaa sitä kautta myös parempaan hyvinvointiin ja tunnelmaan työpaikalla.

 Vuodenvaihteessa myös työsuhdematkalippujen verokäsittelyä muutettiin hieman. Työsuhdematkalipussa aiemmin ollut 300 – 750 euron välinen veronalainen osuus poistui kokonaan ja on nyt verovapaata 3 400 euroon asti vuodessa. Tärkeää tässä kohtaa huomioida kuitenkin, että mikäli työntekijällä on käytössään sekä työsuhdematkaliput ja työsuhdepyörä, on näiden verovapaa enimmäismäärä tuo 3 400 euroa. Tuolloin siis polkupyöräedun arvo tulee vähentää tuosta kokonaismäärästä, jotta selviää työsuhdematkalippujen verovapaa osuus.

 

 

 

 

 

 

Ota yhteyttä

Myynti

0207 525 500