Lanko halusi asiantuntevan kumppanin

Referenssi /
06.09.2022

Jussi Mäkilä opiskeli merkonomiksi. Hän työskenteli puolustusvoimissa, puhelinoperaattorin asiakaspalvelussa, radiokanavan festaritoimittajana sekä kotitaloustarvikkeita myyvässä ketjussa myymäläpäällikkönä. Mielenkiintoisia hommia kaikki, mutta kauppiasmaisella otteella tehty työ myymäläpäällikkönä herätti ajatuksen yrittäjyydestä.

Yrittäjäperheen kasvatti on naimisissa toisen samanlaisen kanssa. Vaimon vanhemmat ovat maatalousyrittäjiä ja valmistavat sivutyönään mittatilauksesta pressuja. Mäkilän suvussa puolestaan suunnitellaan, myydään ja muurataan takkoja jo kolmannessa polvessa. Jussi Mäkilää sukulaisten toimialat eivät kiinnostaneet lainkaan, mutta yrittäjyys tuntui omalta.

– Olen nähnyt onnistumisia ja konkursseja. Tiedän, mitä se on parhaimmillaan ja pahimmillaan, Mäkilä sanoo.

Nuorena miehenä Mäkilä kolusi ravintoloita, kun hän kiersi kymmenen vuotta tiskijukkana. Hän on työskennellyt sekä ravintoloissa että juhlapalveluissa. Vaimon siskolla puolestaan on ravintola-alan koulutus. Vuosien varrella Mäkilä ja Anniina Manner huomasivat, että heillä on samanlainen haave.

– Olisi siistiä, jos olisi joskus jokin rafla, Mäkilä kertaa ystävysten unelmaa.

Kotinurkilla Loimaalla tuli ravintola myyntiin, mutta kauppoja ei syntynyt. Viisi vuotta sitten markkinoille ilmaantui tyhjä kiinteistö, ja yrittäjäkaksikko päätti perustaa uuden ravintolan. Lankomiehen ja kälyn yhteisyritys sai nimekseen Lanko Bar & Grill.

Sekä Mäkilä että Manner ovat Loimaalta kotoisin. He tiesivät, millainen ravintola kaupungista puuttuu, mikä Loimaalla toimii. Kysyntä oli Mäkilän mukaan todella iso.

 

 

 Välillä syvissä vesissä

Viidessä vuodessa Lanko kasvanut melkoisesti. Nykyisen se on sekä lounasravintola, á la carte -ravintola että pubi. Koska Loimaan muu ravintolatarjonta tarkoittaa Mäkilän mukaan pitkälti pikaruokaa, Lanko laittaa paukkuja nimenomaan iltaruokailuun. Lisäksi asiakkaiden käytössä on kokouskabinetti ja juhlatiloja, ja alakerran pakohuonepeli kuuluu sekin Lankon bisneksiin.

Yrityksen ensimmäiset vuodet ovat osuneet takkuiseen maailmanaikaan. Asiakasmäärät ovat pomppineet, ja ennakointi on ollut välillä vaikeaa. Nyt Lanko on kuitenkin tavoittamassa samoja asiakasmääriä, mitä sillä oli ennen pandemiaa. Tuoreimpana riesana on hintojen nousu.

– Välillä on oltu aika syvissä vesissä. On saanut tsempata sekä itseään että henkilökuntaa.

– Koko ajan ollaan kuitenkin menossa liikevaihdollisesti parempaan suuntaan. Tuloksellisesti taas pitää kuitata kahden vuoden koronatappiot. Liikevaihto tippui satojatuhansia per vuosi, eivätkä koronatuet riittäneet mitenkään. Muutaman vuoden joutuu painamaan aika kovasti töitä.

Jussi Mäkilä myöntää, että monta asiaa on tullut opittua kantapään kautta – taloudellisesti olisi voinut tehdä viisaampiakin ratkaisuja.

 

Henkilökohtainen palvelu yllätti

Tilitoimiston vaihto oli yksi niistä ratkaisuista, joihin Mäkilä on ollut enemmän kuin tyytyväinen. Pieni tilitoimisto toimi aluksi hyvin, mutta kun yrityksen toiminta kasvoi, kasvoivat myös vaatimukset tilitoimistopalveluille. Lanko siirtyi Talenomin asiakkaaksi.

– Halusin sellaisen, jossa on volyymia ja asiantuntemusta takana. Nyt olisi todella vaikeaa saada vaihtamaan Talenomilta pois.

 

Mäkilä arvostaa, että kaikki oleellinen tieto on puhelimen applikaatioiden kautta saatavilla päivittäin. Talenom Online näyttää muun muassa laskut sekä kassaan tulossa olevan rahan. Lukujen ystävä pitää siitäkin, että isolla yrityksellä on tarjolla vertailukelpoista dataa saman toimialan yrityksiin. Sen avulla asiakkaan on helppo hahmottaa, mitkä luvut ovat muihin nähden hyviä, missä taas pitäisi petrata.

Erityisen mieluinen Mäkilälle on Talouden tulkinta -palvelu. Hänelle ei riitä tieto siitä, miten yrityksellä on mennyt. Talouden tulkinta auttaa katsomaan ja suunnittelemaan yrityksen tulevaisuutta yhdessä ammattilaisen kanssa. Yhteistyö oman taloushallinnon asiantuntijan kanssa on helppoa ja mutkatonta ja Mäkilän hämmästykseksi myös henkilökohtaisempaa kuin aiemmassa tilitoimistossa.

– Soitan tosi usein kirjanpitäjälle, että meillä on nyt tällainen case, mitä minun kannattaa tehdä. Minulla on omalle kirjanpitäjälle suora numero, ja palvelu on tosi henkilökohtaista, Jussi Mäkilä kiittelee.

– Välillä tulee sähköpostia, että hoidatko tämän asian itse vai hoidanko minä. Vastaan, että hoida sinä. Palvelusta maksaa mielellään.

 

Ota yhteyttä ja pyydä tarjous

Täytä yhteystietosi alle ja olemme sinuun yhteydessä