Tietotekniikkaa hyvässä ja pahassa

Blogi

Tietotekniikka on tullut jäädäkseen. Se on selvää. Ja sekin on selvää, että ohjelmistoista ja järjestelmistä on aivan käsittämättömän suuri hyöty ja nykyään ne ovat pakollisuus monessa paikassa. Mutta monissa kohdin on mielestäni ajauduttu kuuluisaan tilanteeseen, jossa satula maksaa enemmän kuin hevonen.

Lääkärien siirtyminen sähköisiin resepteihin on varmasti yksi kalleimpia harjoitteita. Kuinka kätevästi muutamalla kynän vedolla aikaisemmin paperiresepti syntyikään. Ja nyt naputellaan ja tulostellaan monesti tökkivien järjestelmien kanssa. Jos tämänkin ajan käyttäisi vaikkapa seuraavaan potilaaseen, samalla kun sihteeri tekee paperityöt? Pikaisella laskutoimituksella pääsin 100 lääkärin joukolla, 5 min./asiakas työnsiirrolla sihteerille, noin 2,8 miljoonan euron säästöön vuodessa.

Myyjät hyvin monessa organisaatiossa askartelevat tietokoneen kanssa pitkiä aikoja päivästä. Syötetään tilauksia järjestelmiin tai suunnitellaan asiakkaan kanssa vaikkapa uutta keittiötä asiakkaalle. Olisiko hyödyllisempää käyttää se aikaa myyntiin? Ammattimyyjän ei kannattaisi käyttää aikaa muuhun kuin asiakkaan kanssa käytävään keskusteluun.

Yksi trendi rakennusalalla tuntuu nyt olevan se, että rakennusmiehille, remppamiehille ja sähkömiehille annetaan iPadit työmaalle. Sinne pitäisi kirjaillaan tavaramenekkejä ja työtunteja, niitä joita ennen kirjattiin paperille. Ja kun tabletti ei voi olla taskussa, käydään autossa tai jossain toisaalla työmaalla kirjaamassa tietoa. Olisikohan tässä taskussa kulkeva paperi kätevämpi? Ja työpäivän päätteeksi paperi toimistolle kännykkäkuvana tai jopa aivan paperilla. Toimistolla sihteeri sitten tekee laskut. Aivan niin kuin ennen vanhaan! Kallein ja kriittisin resurssi näpräämässä tablettia työmaaolosuhteissa ei voi olla kustannustehokasta. Jos senkin ajan tekisi sitä työtä, josta voidaan laskuttaa lisää.

Ja näitä vastaavia tilanteita jokainen pystyy kirjaamaan vaikka kuinka paljon. Kenellä olisi rohkeutta palauttaa paperit ja kynät takaisin sinne, missä se on järkevää? Tiedän, ettei se ole muodikasta. Mutta olisi monesti enemmän kuin tuloksellista!

Header-kuva

Ota yhteyttä

Myynti

0207 525 500

Yksinkertaistettu yhteydenotto