Designkaverit

Yrittäjätarina

Kotimaista designia iloisella asenteella

Vastuullisuus, yhteisöllisyys, kotimaisuus ja ilo. Siinä Designkavereiden arvot. Kolmen ystävyksen perustama yritys on vielä leikki-iässä, mutta talouden tunnusluvut näyttävät, että osakeyhtiö on vakavasti otettava toimija. Viime vuoden liikevaihto oli päälle 350 000, ja viivan alle jäi 26 000 euroa. Mukavaa kasvua edellisvuodesta oli molemmissa luvuissa.

 

Vaikka yritys on virallisesti vasta kolmevuotias, sen juuret ulottuvat muutamaa vuotta kauemmas. Ella Hurskainen, Essi Järviö ja Stiina Lampinen opiskelivat tuolloin Jyväskylän ammattikorkeakoulun yrittäjyyden yksikössä, Tiimiakatemiassa. Joulusesonkiin 2015 pystytetty pop up -kauppa oli yhteinen päähänpisto.

 

– Ensimmäinen slogan oli ”Valitse joululahjasi viisaammin”. Mietimme, miten voisi tuoda vastuullisempia lahjaideoita ihmisten tietoisuuteen ja saataville, Essi Järviö selvittää.

 

– Pop up oli hyvä keino kokeilla oman kaupan pitämistä, Ella Hurskainen jatkaa.

 

Kun ystävysten opinnot päättyivät, pop up -pohjalle perustettiin Designkaverit-niminen yritys. Ideana on järjestää tilapäisiä kotimaisen designin myyntitapahtumia, joissa eri brändien tuotteille tarjotaan myyntipaikka avaimet käteen -periaatteella.

 

Designkaverit järjestää liiketilan, kutsuu mukaan eri yrityksiä, rekrytoi myyjät ja markkinoi tapahtuman. Mukaan lähtevien yritysten ei tarvitse kuin toimittaa tuotteet paikalle. Palvelusta ne maksavat Designkavereille osallistumismaksun ja myyntiprovision.

 

Pienille yrityksille Designkavereiden konsepti tarjoaa helpon tavan testata omien tuotteiden kysyntää muuallakin kuin verkkokaupassa. Oman kivijalkakaupan perustaminen kun on iso kustannus, ja toisaalta tuotteille sopivia messujakaan ei välttämättä ole alinomaa.

Kuluttajat vaativat vastuullisuutta

Designkavereiden pop up -kaupoissa myydään pääasiassa vaatteita, koruja ja asusteita. Lisäksi tarjolla voi olla pieniä kodin tuotteita, luonnonkosmetiikkaa ja lähiruokaa. Kulloisenkin kaupan valikoima kootaan sesongin mukaan. Syksyllä tarjonta painottuu vaatteisiin ja asusteisiin, jouluna taas on tuotteita laajalti eri tuoteryhmistä.

 

Tärkein vaatimus pop up-kauppaan pääsemiseksi on, että tuotteet ovat kotimaisten yritysten valmistamia. Vaatimuksesta ei ole vaikea pitää kiinni, sillä tarjontaa on runsaasti.

 

– Suomalainen design on hyvällä tolalla ja koko ajan kasvussa. Uusia merkkejä on tullut ihan älyttömästi lisää, ja pienet merkit ovat kasvaneet tosi paljon, Hurskainen sanoo.

 

Kotimaisessa designissa käytetään Designkavereiden mukaan kestäviä materiaaleja, tehdään ajattomia malleja ja etsitään aiheita suomalaisesta luonnosta. Luonto näkyy eri muodoissaan ja se on nimenomaan kotimaiselle designille leimallista.

 

Kotimaisuus on Designkavereille ykkösarvo. Sen myötä myös toisesta arvosta, vastuullisuudesta, on varsin helppo pitää kiinni. Yrittäjät kehuvat etenkin aloittavia brändejä. Tuotantoketjut ovat kunnossa, on mietitty alusta asti, että toiminta olisi mahdollisimman vastuullista.

 

– Ihmiset haluavat tehdä yhä järkevämpiä ja vastuullisempia valintoja. Tämä on etenkin korona-aikana korostunut. Ihmiset haluavat yhä enemmän tietää, kuka on tehnyt tuotteen ja missä se on tehty, Essi Järviö lisää.

 

– Kuluttajat vaativat ja osaavat kysyä. Ei voi enää vain olla niin, että ei tiedä. Ihmiset ovat valveutuneita. Kuluttajan tehtävä on itsekin haastaa ja ottaa selvää, Ella Hurskainen kannustaa.

Yhteinen intohimo kantaa

Yksi Designkavereiden neljästä arvosta on yhteisöllisyys. Se perustuu yhteiseen intohimoon asiakkaiden kanssa. Tavoite on olla yhteisö kaikille kotimaisen desiginin kavereille, viedä asiaa yhdessä eteenpäin.

 

Yhteisö alkoi rakentua nimenomaan pop up-kauppojen ympärille, eikä sosiaalinen media ollut aluksi kummoisessakaan roolissa. Sittemmin tilanne on muuttunut. Yhteisö on olemassa myös somessa ja sen vaalimiseen käytetään aikaa ja tarmoa.

 

– Pitää ottaa tyypit mukaan. Pitää kysyä, mitä tuotteita haluaisitte, millista sisältöä haluaisitte nähdä meidän kanavissamme, Hurskainen sanoo.

 

– Paljon on haaveiltu, että voisimme tavata kasvotusten, ihmiset voisivat tutustua toisiinsa. Nyt korona-aikaan on järjestetty somessa live-lähetyksiä, joissa on päästy keskustelemaan yhteisön kesken, hän jatkaa.

 

Nykyisin sosiaalisesta mediasta tulee jo osa tuloistakin.

 

– Myydään designfirmoille mainostilaa ja markkinoidaan kotimaisia designyrityksiä somekanavissa. Tarjotaan erilaisia markkinointipaketteja, ja ollaan tehty myös virtuaalitapahtumia, joissa on mukana useampi eri brändi.

 

Asiakkaiden uskollisuus on tärkeää, mutta niin on yritystenkin. Osa yritysasiakkaista on ollut brändeineen mukana pop up -kaupoissa alusta asti. Designkaverit haluaa silti jatkuvasti ottaa mukaan myös uusia brändejä, jotta kiinnostus säilyy – sekä kuluttaja-asiakkaiden että yrittäjäasiakkaiden.

Joulu on paras sesonki

Designkavereiden ensimmäinen pop up -kauppa järjestettiin Jyväskylässä. Sen jälkeen pop up -tapahtumia on ollut myös Kuopiossa ja Tampereella. Tänä kesänä pop up rakennetaan ensimmäistä kertaa Helsinkiin, ja laajenemishaluja muihinkin kaupunkeihin on.

 

Ennen koronaa Designkaverit järjesti kymmenkunta tapahtumaa vuodessa. Oli outletia, kevään lahjakauppaa, syksyn kauppaa ja joulukauppaa. Nyt on rauhallisempaa. Paras tuotto yrittäjille tulee joulumyymälöistä, joita on ollut kolmessa eri kaupungissa samaan aikaan marraskuun alusta jouluun asti.

 

– Melkein puolet liikevaihdosta tulee joulusesongista, Essi Järviö kertoo.

 

Samanlaisella konseptilla ei Suomessa liene muita toimijoita. Kilpailijoita ovat periaatteessa kivijalkaliikkeet ja designkaupat, joilla on myynnissä samoja merkkejä. Mutta vain periaatteessa. Designkaverit pyrkii mieluummin yhteistyöhön.

 

– Tämä on niin pieni skene, että halutaan ennemmin tehdä yhteistyötä muiden designtoimijoiden kanssa ja tukea toinen toisiamme, Järviö korostaa.

 

Halu tehdä asioita hyvillä mielin ja yhdessä perustuu yrityksen neljänteen arvoon, iloisuuteen.

 

– Emme me alun perin suunnitelleet, että pitäisikö meidän olla iloisia tyyppejä. Siitä vaan tuli meidän juttumme.

 

– Iloisuus lähtee meidän kaikkien elämänasenteesta. Haluamme levittää hyvää mieltä, Ella Hurskainen sanoo.

Teksti: Marjo Rönnkvist / Sana tai pari Oy

Kuvat: Mikko Käkelä / Laatukuva

Ota yhteyttä