>
Blogi
Juhani Anttila
08.09.2021

Yrityksen ekosysteemi – sähköinen taloudenhallinto ja toiminnanohjausratkaisut

 

Yrityksen liiketoiminta tähtää aina kannattavaan, voittoa tuottavaan toimintaan. Voitto on melkeinpä aina tulosta siitä, kuinka hyvin toimintaympäristö, ekosysteemi on yrityksen yksilölliseen tarpeeseen hiottu ja viritetty. Tästä syystä asia ansaitsee huolellista tarkastelua ja päivitetyksikin tarvittavilta osin.

Yrityksessä kannattaa siis aidosti pysähtyä tarkastelemaan tätä ja kysyä, mitä elementtejä tässä tärkeässä ekosysteemissä on? Ovatko ne tuloksen tekijöinä kertoimella alle yksi (<1 = kuristavia) vai kertoimella yli yksi (>1 =parantavia)? Esimerkiksi kelpaa työläät rutiinit talouden hoidossa esim. valmiin työn laskuttamisessa. Tämä tärkeä asia voi tapahtua vasta pakon edessä, kasautua kunnes kassa huutaa varoja. Toimivassa ympäristössä homma hoituisi kevyesti tekemisen ilosta ja innosta, kun työsuoritus itsessään tekee työstä laskutusvalmista.

Yrittäjän todellinen arki on monesti todella hektistä tekemistä, tehtävää riittää laidasta laitaan, vallitseva tilanne pakottaa suoriutumaan ”näillä eväillä”. Asiantuntijoilta satelee yhteydenottoja. He ovat liikkeellä toinen toistaan paremmilla ideoilla ja asioilla, mutta useimmin juuri siihen hetkeen nähden pahasti väärään aikaan. Puheluihin on opittu ystävällisesti ja tehokkaasti vastaamaan omaa kiirettä puolustaen, kaikki kunnossa, kunhan saisi päivälle suunnitellut, pakolliset työt ja kaiken muun hoidettua. Pakko sanelee tahdin.

Askeleet aidosti parempaan ei ole aina yhden klikkauksen päässä, siksi kannattaa toimivan ympäristön aineksia alkaa etsiä hyvissä ajoin, juuri nyt. Tämä on helppo aloittaa tutustumalla ratkaisuihin asiantuntijoiden kanssa. Näin keskustelu laajenee ja omat tarpeet täsmentyy. Hyvä asiantuntija auttaa selvittämään mitkä ovat tämän hetken kipupisteet ja mitkä asiat ratkaisevat onnistumisen myös tulevaisuudessa.

Jokainen yritys on yksilö, jonka tarpeiden ja toimivien ratkaisujen tunnistamiseen kannattaa paneutua erikseen. Hyvä esimerkki on yrittäjiä haastatellessa kuulemani hyvin toisistaan poikkeava arvio samasta palvelu- ja ohjelmistokokonaisuudesta.

 

 

Vuonna 2021 eletään yrityksissä monella tavalla mielenkiintoisia aikoja. Digitalisaatio on täällä. Ennen yrityksen ekosysteemi oli konkreettista toimintaa, sähköiset palvelut olivat harvinaista, uutta ja hienoa. Nyt kaikki on sähköistä, työpäiväämme myöten. Sähköiseksi luokitellaan toisinaan, sähköpostin avulla hoidettavat laskut ja muu kommunikaatio sekä sekava töiden hallinta monilla laitteilla. Verottajakin vaatii sähköisenä kaiken. Yrityksen ympäristö on siis väistämättä jo sähköinen ja sähköistää meitä kaikkia.

Näissä tilanteissa on vaikea, jopa mahdottoman tuntuista, nähdä tärkeäksi ja juuri nyt ehtiä käyttää aikaa entistä parempien ympäristöjen etsimiseen. Kaikkihan on periaatteessa hyvin, ”puolivartaloa puuduksissa, mutta siihenhän olen jo tottunut”. Yrittäjän vapaus ja ilo!

Ensimmäinen askel on ajan varaaminen keskustelulle kokonaisuudesta, tavoitteista, tulevaisuudesta. Tätä kannattaa maustaa sopivalla vaativuudella ja avoimuudella asiaa kohtaan. Meillä asiantuntijoilla on aito kiinnostus ja mahdollisuus paneutua yrityksen tarpeisiin ja ratkaisujen etsimiseen. Keskusteluissa puhutaan auki perustoiminnot ja pysähdytään haaveilemaan paremmasta, unelmistakin. Tässä kohtaa kannattaa siis olla avoin myös haaveiden suhteen, julkilausutut toiveet tuppaavat toteutumaan paremmin. Keveiden lupausten sijasta ammattilaisen kanssa käydään läpi kokonaisuus, mitä uudet valinnat tuovat tullessaan, mikä muuttuu ja mitä ne mahdollistavat.

Parhaimmillaan toteutuvat palveluntuottajien mainoslauseet, jossa kumppanisi tuntee toimialasi ja liiketoimintasi, tuo siihen osaamisellaan todellista lisäarvoa. Tarjoa arkea helpottavat digitaaliset ratkaisut. Osallistuu aktiivisesti ja mukautuu yrityksesi mukana. Asiantuntijat huolehtivat veroasiat ennakoivasti, oikein ja oikea-aikaisesti, siinä missä kumppanisi laki- ja veroasiantuntijat hoitavat käden käänteessä muutostilanteet yrityksessä sekä tekee arviot, selvitykset ja uudet sopimukset.

Vaivannäkö näiden kumppaneiden ja ratkaisujen löytämiseksi kannattaa ja ratkaisee asioita yrityksen voitoksi. Olen kuullut onnistuneiden muutosten myötä yrittäjän huokaisevan, ”nyt on helppo hengittää, asiat rullaavat, tiedän koko ajan missä mennään. Mukava päästä välillä myös henkisesti vapaalle”.

Yrityksen toimiva ekosysteemi ruokkii ja innostaa askelissa haaveita ja unelmia kohti. Yrittäjä ja henkilöstö pääsee ajoissa työarjesta vapaalle. Akut latautuvat, syntyy uusia ideoita, puristuksen sijasta rinnassa orastaa pienten voittojen tuoma riemu, joista koostuu paraneva menestys ja hyvinvointi.

Juhani Anttila

Juhani Anttila

Myyntijohtaja

Juhani Anttila työskentelee Talenomilla myyntijohtajana.

Ota yhteyttä ja pyydä tarjous